cover van de CDBij de Voetnoot over 125 jaar Pieter Aafjes hoort natuurlijk muziek. Maar laatst werd ons verteld dat er geen CD bij de Voetnoot zat waarop de muziek van Pieter Aafjes te beluisteren was. Tja, dat klopt. Eigenlijk moet je Pieter Aafjes gewoon live horen, zoiets doe je niet op een CD, die zat dan ook niet bij de Voetnoot. Maar die CD bestaat natuurlijk wel. Verschillende zelfs.

Op bladzijde 14 in de Voetnoot wordt 'De droom van de voorzitter' beschreven, hij droomt van een CD. Het is een dramatisch verhaal, want Heinz Friesen moest uit zijn ziekbed komen om Finlandia op te nemen, maar uiteindelijk is de CD opgenomen.
Hieronder vindt u alle stukken die op deze CD zijn te beluisteren. Zet de luidsprekers van uw PC aan en geniet.

Als een terzijde: u kunt alle stukken downloaden en zo uw eigen CD samenstellen, maar dat moet u helemaal zelf doen. Wilt u een kant-en-klare CD kopen? Bel met Mari Woerdenbach 0345-519670 of Ad van Haarlem 0345-513929.
Veel luisterplezier.

Four Scottish Dances

foto malcolm arnold

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.


Malcolm Arnold ontving zijn opleiding trompet en compositie aan de Royal College of Music in Londen. Zijn compositieleraar was Gordon Jacob.
Als trompettist was hij enige jaren werkzaam bij respectievelijk de BBC Symphony en de London Philharmonic. In 1941 werd hem de Cobbet-prijs voor compositie toebedeeld. Vanaf eind jaren veertig wijdde hij zich hoofdzakelijk aan het componeren. Tegenwoordig draagt hij het predikaat 'Sir', vanwege het feit dag de Britse koningin hem in 1993 in de adelstand verhief.

Een groot deel van zijn oeuvre betreft werken voor een symfonieorkest, bijvoorbeeld 9 symfonieën en 6 series symfonische dansen (waaronder de Vier Schotse Dansen op. 59). Ook schreef hij 10 solo-concerten meestal in opdracht van bevriende musici.
Zijn kamermuziek is iets minder bekend, alhoewel veel stukken inmiddels tot het standaard repertoire voor vooral blazers behoren. Malcolm Arnold verrijkte het repertoire voor koperensemble met Symphony for Brass Instruments voor het Philip Jones Brass Ensemble. Zijn filmmuziek was uiterst succesvol: voor de muziek bij de film 'The Bridge on the River Kwai' werd hij onderscheiden met een Oscar.
In de hedendaagse muziek in Groot Britannië neemt Malcolm Arnold een bijzondere plaats in. Zijn muziek onderscheidt zich door een ritmische vitaliteit en een gevoel voor dramatische tegenstellingen. Zijn werken stralen een grote humor en schelmachtigheid uit. Malcolm Arnold schrijft hoofdzakelijk tonaal waarbij de melodieën dikwijls zijn ontleend aan Britse volksmuziek.

Malcolm Arnold bezit een uitzonderlijk vermogen tot orkestreren: met veel flair en een enorme fijngevoeligheid voor orkest-timbres schetst hij een veelkleurig toonlandschap. Hierin zijn invloeden van Sjostakovitsch en Walton te bespeuren.

De vier Schotse Dansen op. 59 werden gecomponeerd in 1957 ter gelegenheid van het BBC Light Music Festival.
De eerste dans is gecomponeerd in de stijl van een langzame 'strathspey' - een Schotse dans in 4/4 maat met veel gepunkteerde ritmes. Aan de melodie ligt het Schotse liedje 'Scotch Snap' in omkering ten grondslag.
De tweede dans, een levendige 'reel' (snelle Schotse dans) begint in de toonsoort Es. Telkens als het fragment terug komt stijgt het met een halve toon totdat de toonsoort G wordt bereikt, dan speelt de fagot het in een langzaam tempo op de manier van een dronken zeeman.
De derde dans poogt een indruk te geven van de zee en het berglandschap op een kalme zomerdag op de Hebriden.
De vierde dans is een snelle 'fling'. In de versie voor harmonieorkest, zoals die is gearrangeerd door John P. Paynter, spelen de saxofoons een grote rol.

Finlandia

foto Jean Sibelius

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.

Met medewerking van Dameskoor Con Animato (nu Otherwise), Mannenkoor OBK en Ouderenkoor De Driestad.

Sibelius was lange tijd niet alleen de meest toonaangevende Skandinavische componist, hij was ook de bekendste man van Finland. Door zijn verbondenheid met de Finse vrijheidsstrijd tegen de Russische overheersing zijn vooral zijn vroege werken, die de Finse mythologie of de Finse geschiedenis tot onderwerp hebben, algemene Finse symbolen van vaderlandsliefde geworden.
'Finlandia', geschreven in 1899, is zo'n symbool, dat tot in onze tijd bij de Finnen een gevoelige snaar raakt. Sibelius schreef dit symfonisch gedicht in een tijd van grote politieke onrust: de Russen probeerden hun greep op Finland, dat toen een afgelegen provincie van het tsaristisch Rusland was, te versterken, ondanks een verbeten onafhankelijkheidsstrijd. In 'Finlandia' wordt de strijd tegen de Russische bezetting met veel heroïek en met spectaculaire effekten uitgebeeld. De melodieën zijn ontleend aan Finse volksliederen, zonder ze in concreto te citeren.

Sibelius werd geboren in 1865 te Hömeenlina, een kleine garnizoensstad. In zijn jeugd was hij als violist een hartstochtelijk beoefenaar van de kamermuziek. Al op zeer jonge leeftijd componeerde hij kamermuziek voor familie en vrienden. Hij studeerde aan de conservatoria van Helsinki (bij Wegelius), Berlijn (bij Becker) en Wenen (bij Fuchs). Al snel na zijn studie worden zijn werken in binnen- en buitenland positief ontvangen. Grote dirigenten werden pleitbezorgers van zijn oeuvre, en vooral in Groot-Brittannië en Amerika was zijn muziek ongekend populair.

Na de Tweede Wereldoorlog kwam Sibelius in een isolement. Zijn muziek heeft een sterk persoonlijk karakter en raakte verwijderd van de gangbare stromingen in de nieuwe muziek. Desondanks wordt ook nu nog zijn muziek, vooral zijn zeven symfonieën en zijn vioolconcert, veelvuldig uitgevoerd en op cd's vastgelegd.

Symphonic Dance N0.3

foto SERGEJ VASSILIEVICH RACHMANINOFF (1873-1943

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.

Sergej Rachmaninoff was een van de grootste pianisten van zijn tijd. Zijn passie voor muziek beperkte zich echter niet uitsluitend tot de piano, maar richtte zich ook op het componeren. Gezegend met een groot talent voor piano, studeerde hij aanvankelijk aan het conservatorium in Leningrad. Vanwege ernstige familieproblemen behaalde hij onvoldoende resultaten. Vervolgens zette hij zijn pianostudie voort in Moskou bij de zeer veeleisende en strenge Nikolay Sjerjev. Tegelijkertijd studeerde hij compositie bij Anton Arensky.

Zijn carrière als componist begon veelbelovend met onder andere de opera Aljèko en het Eerste Pianoconcert. De ommekeer kwam met de première van zijn Eerste Symfonie. Mede door de slechte uitvoering waren de kritieken vernietigend. Rachmaninoff raakte in een diepe depressie, waarvan hij pas na drie jaar genas. Toen hij weer genoeg zelfvertrouwen kreeg om zijn compositorische arbeid voort te zetten, voltooide hij het Tweede pianoconcert. Dit stuk zou een van de populairste werken in dit genre worden.

In de jaren tot 1917 verwierf Rachmaninoff zich een grote reputatie als pianist, dirigent en componist. Met veel succes maakte hij vanaf 1909 ieder jaar een concert-toernee naar de Verenigde Staten. Na de oktober-revolutie vluchtte hij naar New York. Omdat al zijn bezittingen in Rusland geconfisqueerd waren, was hij gedwongen om als concertpianist de kost te verdienen. Zodoende bleef er weinig tijd over om te componeren.

Na 1930 bloeide zijn creativiteit weer op. In die laatste fase van zijn leven ontstonden enkele van zijn meest waardevolle werken: de Paganini-rapsodie (1934), de Derde Symfonie (1936) en de Symfonische Dansen (1940). De Symfonische Dansen is het laatste werk dat Rachmaninoff schreef.

Oorspronkelijk had Rachmaninoff de Symfonische Dansen willen bewerken tot een ballet. De dood van zijn vriend en choreograaf Mikhail Fokin maakte echter een eind aan het plan. De sfeer in dit 3-delige werk is overwegend tragisch en mysterieus. Hij heeft in dit werk de diepste vragen van het menselijk bestaan willen aanroeren. Rachmaninoff maakt in dit werk gebruik van folkloristische elementen uit het Rusland van zijn jeugd. Ook koraalachtige liturgische gezangen uit de Russisch Orthodoxe kerk komen voor. In eerste instantie had hij de bedoeling om elk deel een naam te geven namelijk 'Dag', 'Schemer' en 'Nacht'. Uiteindelijk zag hij af van deze titels omdat hij vond dat de muziek daarvoor te abstract was.

De derde dans stelt de dans met de Dood en het gevecht met de Dood voor. Citaten uit het Dies Irae uit de Katholieke Dodenmis zorgen voor een macabere sfeer. Het slot is gebaseerd op het triomfantelijke Alleluja uit de Russische Orthodoxe liturgie.

Szeki Muzsika

foto GULYAS LASZIO (1928-1993)

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.

Hongaarse volksmuziek met een virtuoze klarinetsolo speciaal gearrangeerd door deze vrij onbekende componist voor groot harmonie orkest. Het werk bestaat uit vier delen:
  1. 'Czardas'een Hongaarse dans bestaande uit een langzaam en een snel gedeelte.
  2. De cadenza van de klarinet.
  3. 'Lassu Magyar' dit langzame deel de Lassu, is een kringdans voor mannen.
  4. Het aansluitende vierde deel 'Friszka' is een paardans.

Solist Johan Boonekamp is geboren in 1969 te Katwijk en begon op achtjarige leeftijd met het bespelen van de klarinet. Hij debuteerde als solist op elfjarige leeftijd met het gewestelijk Orkest. Na zijn middelbare schoolopleiding ging hij hoofdvak klarinet studeren bij Jan Cober aan het Utrechts Conservatorium. Tevens studeerde hij directie. In 1992 behaalde hij zijn DM-diploma en twee jaar later zijn UM-diploma.

Sinds 1 oktober 1988 is hij lid van de Kon. Harm. Pieter Aafjes. Ook is hij als docent verbonden aan de harmonie, momenteel doet hij regelmatig groepsrepetities en vervangt hij ook Heinz Friesen bij diens afwezigheid. Johan Boonekamp is als klarinettist werkzaam bij de Marinierskapel van de Koninklijke Marine.

Antonio Vercher Paso Doble

AURELIO PÊREZ PERELLÓ (1928-2005)

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.

Er zijn verstillende soorten paso dobles. Door de Spaanse orkesten wordt de langzame paso doble vooral gespeeld tijdens processies. Dan is er de levendige infanteriemars en de Spaanse paren dans in 2/4 maat. De paso doble op deze CD is speciaal geschreven voor een toreador en wordt gespeeld bij het stierenvechten. Hierin is onder andere het triomfgedeelte te beluisteren, waarop de toreador het stadion binnen stapt.

Highlights from 'Chess'

foto BJORN ULVAEUS = BENNY ANDERSSON

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.

De musical 'Chess' speelt zich af in Merano (Italië) rond een schaakduel voor de wereldtitel tussen de Rus Anatoly Sergeievesky en de Amerikaanse titelverdediger Freddy Trumper. Florence, de secundante van de egocentrische Freddy, wordt verliefd op Anatoly. Alle politieke intriges beu loopt Anatoly over naar het Westen. Bij de volgende wedstrijd, die in Bangkok wordt gespeeld, vermengen politieke en persoonlijke zaken zich nog meer als Anatoly's vrouw Svetlana ten tonele verschijnt. Ook de vraag of de Russen de vader van Florence vasthouden maakt de liefdesrelatie tussen Florence en Anatoly onoverkomelijk gecompliceerd.
Eén van de aantrekkelijkste aspecten van 'Chess' is de menselijkheid en de herkenbaarheid van de karakters. 'Chess' schildert een sombere wereld waarin niemand te vertrouwen is en waarin liefde niet kan overleven. De teksten van Chess zijn geschreven op het hoogtepunt van de koude oorlog, in een wereld waar de nucleaire dreiging grotendeels de politieke motivaties bepaalde.

'Chess' werd aanvankelijk als een verzameling liedjes op een album uitgebracht. In veel landen werden liedjes als 'One Night in Bangkok' en 'I Know Him So Well' grote hits. Van 1986 tot 1989 draaide de musical-versie met veel succes in Londen. De Broadway-productie in New York had veel minder succes, deze flopte in 1988 al na twee maanden.

'Chess' is het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen de tekstschrijver Tim Rice (1944) en de Abba-componisten Benny Andersson (1946) en Bjorn Ulvaeus (1945). Tim Rice is één van de meest succesvolle tekstschrijvers van deze tijd. Met Andrew Lloyd Webber schreef hij bekende musicals als 'Jesus Christ Superstar' en 'Evita'. Hij won een Oscar voor de liedteksten bij de Disney-film 'Aladdin'. Ook schreef hij de teksten voor de liedjes van Disney's 'Beauty and the Beast' en 'The Lion King'.

Johan de Meij maakte een arrangement voor harmonieorkest, waarin de liedjes: 'Quartet (A Model of Decorum and Tranquility)', 'I Know Him So Well', 'Embassy Lament', 'Chess' en 'Anthem' de revue passeren. Johan de Meij (1953) verwierf een internationale reputatie als arrangeur van zowel het klassieke als het populaire repertoire. Ook zijn composities oogsten grote waardering in binnen- en buitenland. Voor zijn Symphony no. 1 'The Lord of the Rings' kreeg Johan de Meij verschillende belangrijke compositie-prijzen.

Valdresmarsj

JOHANNES HANSSEN

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.

Er zijn verstillende soorten paso dobles. Door de Spaanse orkesten wordt de langzame paso doble vooral gespeeld tijdens processies. Dan is er de levendige infanteriemars en de Spaanse parendans in 2/4 maat. De paso doble op deze CD is speciaal geschreven voor een toreador en wordt gespeeld bij het stierenvechten. Hierin is onder andere het triomfgedeelte te beluisteren, waarop de toreador het stadion binnen stapt.

THE LION KING

foto elton john

Speel deze muziek door op de pijl hieronder te klikken.

The Lion King vertelt in onvervalste Disney-stijl het verhaal van de jonge leeuw Simba, die maar al te goed beseft dat hij eens zijn vader Mufasa zal mogen opvolgen als machtige leeuwenkoning. Ook in het dierenrijk is het echter niet altijd pais en vree: haat en jaloezie duiken op in de figuur van Scar, Mufasa's broer, die er danig mee zit dat hij door Simba's geboorte niet meer in aanmerking kan komen voor de troonopvolging. Scar beraamt samen met drie hyena's een complot om Mufasa en Simba uit de weg te ruimen. Mufasa wordt inderdaad gedood maar Simba, die ten onrechte denkt dat hij verantwoordelijk is voor zijn vaders dood, ontsnapt. Te midden van zijn nieuwe vrienden Timon en Pumba leeft hij een zorgeloos leven totdat hem ter ore komt dat zijn oom Scar het rijk van zijn vader ten gronde richt. Hij keert terug naar zijn geboortestreek om zijn geboorterecht op te eisen en zijn verantwoordelijkheden op zich te nemen.

In deze Walt Disney-film speelt de muziek meer dan ooit een belangrijke rol. Tekstschrijver Tim Rice en popzanger Elton John zijn samen verantwoordelijk voor de songs, die in korte tijd beroemd werden. Een aantal daarvan kwam langdurig op internationale hitlijsten voor zoals 'Can You Feel the Love Tonight' en 'Circle of Live'.

Hans Zimmer componeerde het instrumentale gedeelte van de film. Ook zorgde hij voor een Afrikaanse sfeer in de begeleiding van de songs. Zijn inspiratie daarvoor putte hij uit Zulu-gezang, Afrikaanse ritmes en Afrikaanse slagwerkinstrumenten. Hans Zimmer is een pionier in het gebruik van digitale synthesizers, geïntegreerd in geavanceerde computertechnologie, samen met een traditioneel symfonie-orkest. Hans Zimmer componeerde muziek voor een groot aantal films waaronder 'Rain Man' en 'The Last Emperor'.

SPECIALE DANK AAN

  • dirigenten Heinz Friesen Jacques Claessens Johan Boonekamp Jos v.d. Braak Roedi Robeer
  • Directie O.R.S. Lek en Linge
  • Wim Vervoorn, hooft! technische dienst
  • Directie Auto bedrijf Visscher Culemborg
  • Directie RABObank Culemborg
  • Alle sponsois die het mogelijk hebben gemaakt deze cd te realiseren.
OPNAME Eurosound Herveld Holland
VORMGEVING R@M_ vormgeving Asperen
OPGENOMEN O.R.S. Lek en Linge Culemborg
TEKSTEN Ietsje Bontekoe
MUZIEKREGIE Jacques claessens
KOORBEWERKING Roedi Robeer
TECHNIEK Ernest Scheerder
MONTAGE Heinz Friesen/Jacques Claessens
PRODUCTIE Koninklijke Harmonie Pieter Aafjes Goilberdingerstraat 14, Culemborg

AAN DEZE CD OPNAME WERKTEN MEE:
FLUIT SAXOFOON-ALT TROMBONE
Jan Dietz Greta van Buuren Nic Bentley
Brenda van de Fliert Simone Hakkert Wilbert Schreuder
Marilou Krouwel Heleen de Jong Klaas Versteegh
Marianne Roke Tim Kokke Leo Woerdenbach
Mirjam Wijnants SAXOFOON-TENOR BES-BAS
PICCOLO/FLUIT Wladimir Bleuten Ben van Boven
Lorri Granger Arjan van Ooijen Dick van Buuren
HOBO SAXOFOON-BARITON Piet van Oort
Henny van Dooren Wilco van Gelderen Bastiaan Peek
Francis Weyzig Ton Versteegh CONTRABAS
ENGELSE HOORN/HOBO HARP Anna Bleuten
SaskiaBaan Gerdie Broeksma Joop Coops
John Adams SYNTHESIZER Paul Vinkoert
FAGOT Vincent Timmermans SLAGWERK
Hanneke de Bruyn HOORN Thorwald van Boggelen
Ellen Koot Ietsje Bontekoe Peter Elbertse
KLARINET Michel Franssen Esther Doornink
Heleen Baay Rina Hoogstraten Martin Franssen
Johan Boonekamp Jeroen van der Meij Sibe Kokke
Marina Boonekamp Thea van Twillert Peter van Ooijen
Robbert Brak TROMPET BESTUUR:
René Broekman Maria Berendsen M.A. Woerdenbach
Patrick Ditmar Eric van den Bos Voorzitter
Arjan Gaasbeek Oscar Dijkgraaf M.T.H. Vermeu1en
Robert van Hees Riek Lubbers Secretaris
Jolanda deKoff Ton Wolffenbuttel R.E. Broekman
Erik van Ooijen EUPHONIUM Penningmeester
Annelies Ousen Wim Bazen E.W.v.d.Bos
Merel Stolk Nico den Braber Alg. bestuurder
Esther Vermeulen Michael Engelbregt O.G.C. Dijkgraaf
Mari Woerdenbach Karel Ousen Alg. bestuurder
ESKLARINET Wim Siben W.C.van Gelderen
Marjolijn van den Bosch Bert Smit Alg. bestuurder
BASKLARINET JJ.v.d.Meij        
Cora den Braber Alg. bestuurder