wereldgeschiedenis

Onder verantwoordelijkheid van het Huygens Instituut voor de Nederlandse geschiedenis is het boek ‘Wereldgeschiedenis van Nederland’ uitgebracht. Meer dan honderd onderzoekers op het gebied van geschiedenis en cultuur vertellen het wereldwijde verhaal van onze geschiedenis. Hoe ons land mede de wereld heeft vormgegeven en hoe Nederland door onze nabije en verre buren beïnvloed werd.

In 117 essays tracht een ieder zijn of haar onderwerp uit de historie te belichten. Van de vondst in de Noordzee van de oermens Krijn tot de moord op de politicus Pim Fortuyn. Met twee verhalen per dag ben je in twee maanden weer up to date rond de vraag ‘hoe was het ook weer’. En wellicht nieuwe inzichten over het verleden ver weg en meer dichtbij.

Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, onder redactie van Lex Heerma van Vos ea, Wereldgeschiedenis van Nederland , Ambo Athos, 2019, 750 pag., € 25

andalusAndalusië

Andalusië is een bekende vakantiebestemming in het zuiden van Spanje. Naast het aangename klimaat zijn voor velen de restanten van de Moorse beschaving een belangrijke trekpleister. Uiteraard de beroemde Mesquita in Cordoba en het Alhambra in Granada.

Wie de geschiedenis van Al-Andalus (de naam van het toenmalige islamitische kalifaat) wil lezen, kan terecht bij het werk van de Vlaamse schrijver en filosoof Luk Corluy. In zijn ‘Al-Andalus, 711-1492’ beschrijft hij de periode van de inval van de moslims uit Noord-Afrika en de stichting van een zelfstandig kalifaat. Dit kalifaat besloeg een groot deel van het Iberisch schiereiland en kende een grote welvaart.

De universiteit van Cordoba was in de hoogtijdagen van het kalifaat even belangrijk als Oxford, de Sorbonne of de universiteit van Bologna. Het boek eindigt met de verovering van het laatste islamitische bolwerk, Granada, door het christelijk koningskoppel Ferdinand en Isabel. Luk Corluy rekent in zijn boek gedetailleerd en overtuigend af met de vaak gehoorde mythe over tolerantie en godsdienstvrijheid in het toenmalige Spanje en Portugal. In werkelijkheid stonden christenen, joden en moslims elkaar naar het leven.

Vooral de lokale bevolking moest het ontgelden. Naast de torenhoge belastingen, noodzakelijk voor de eeuwig voortdurende oorlogen, werd vooral het platteland geteisterd door plunderingen.

Al met al een interessant boek voor diegenen die de achtergrond van al die bijzondere architectuur in Andalusië willen begrijpen. Maar ook een boek dat de basis laat zien van het helaas heden ten dage nog steeds voortdurende wantrouwen tussen moslims, joden en christenen.

Luk Corluy, Al-Andalus 711-1492, Acht eeuwen godsdienststrijd in Spanje, Sterck & De Vreese, 2020, 470 pag., € 29,90